Aina, kun kommunikoit jonkun kanssa, olet vuorovaikutuksessa tämän kanssa, eli vaikutat tuohon toiseen ihmiseen ja hän vaikuttaa myös sinuun. Joskus tuo vaikutuksesi toiseen ihmiseen voi olla hyvinkin vähäinen ja joskus vaikutuksesi voi olla jopa negatiivinen.
Mutta entäpä jos voisitkin kommunikoida toisen ihmisen kanssa siten, että teet aina hyvän vaikutuksen, että vaikutat kyseiseen ihmiseen positiivisella tavalla ja saat viestisi perille parhaalla mahdollisella tavalla – mikä tahansa viestisi sitten onkaan?
Vaikuttavaan kommunikointiin vaikuttaa hyvin pitkälti kolme asiaa.
Tunneyhteys
Ensimmäinen asia on saada aikaan tunneyhteys kommunikointisi kohteeseen. Tunneyhteydellä tarkoitan mm. samankaltaisuuden ja luottamuksen tunnetta toisen ihmisen kanssa siten, että tuo toinen ihminen kokee, että meissä on jotain samaa. Silloin, kun tuo toinen ihminen luottaa sinuun, sinulla on paljon parempi kanava auki vaikuttaa häneen.
Me olemme kaikki kohdanneet ihmisiä, joihin me emme luota. Tällöin me muodostamme eräänlaisen muurin tai esteen välillemme, jolla me ikään kuin blokkaamme sen toisen ihmisen vaikutusta meihin. Sen sijaan, kun luomme välillemme tunneyhteyden ja luottamuksen tunteen, tuo toinen ihminen on avoimempi ottamaan vastaan meidän viestiämme.
Tunneyhteys on oikeastaan välttämätön edellytys sille, että voimme saada viestimme perille siten, kuin me haluamme. Ilman tunneyhteyttä ja luottamusta meillä ei ole toisen ihmisen lupaa vaikuttaa häneen – ainakaan sillä tavalla, kuin me haluaisimme.
Piirteiden hyödyntäminen
Toinen vaikuttavan kommunikoinnin tekniikka on hyödyntää toisen henkilön piirteitä. Näitä piirteitä kutsutaan NLP:ssä, neuro-lingvistisessä ohjelmoinnissa, metaohjelmiksi. Ne ovat meissä olevia piirteitä, joiden perusteella eräällä tavalla lajittelemme sitä informaatiota, jota me otamme vastaan.
Tällaisia piirteitä ovat mm. proaktiivisuus/reaktiivisuus. Jos henkilö on vaikkapa proaktiivinen, sinun tulee kommunikoida hänelle eri tavalla kuin reaktiiviselle ihmiselle. Proaktiiviselle ihmiselle voit sanoa: ”tehdään se juttu, ryhdytään hommiin!” Reaktiivinen ihminen puolestaan kaipaa harkinta-aikaa, eikä ole valmis syöksymään asioiden kimppuun tuosta vaan.
Toinen piirre voi olla vaikkapa kokonaisuudet/yksityiskohdat. Ihmiselle, joka lajittelee informaatiota pääsääntöisesti kokonaisuuksien kautta, sinun ei kannata lähteä puhumaan suoraan yksityiskohdista, koska silloin hän putoaa hyvin nopeasti kärryiltä tai kyllästyy kuuntelemaan sinua. Vastaavasti yksityiskohta-ihmiselle sinun tulee kommunikoida eri tavalla, sillä hänen täytyy saada infoa asiaan liittyvistä yksityiskohdista eikä häntä välttämättä kiinnosta koko kuva.
Kolmas metaohjelma voi olla esim. sellainen, että motivoituuko ihminen siitä, että asiat pysyvät samanlaisina vai motivoituuko hän muutoksesta. Samanlaisuus-ihminen myös havaitsee niitä asioita, jotka ovat samanlaisia ja erilaisuus-ihminen puolestaan havaitsee asioita, jotka ovat erilaisia.
Näitä metaohjelmia, piirteitä, joiden mukaan me siis lajittelemme ja suodatamme informaatiota – toisin sanoen käsittelemme tarjolla olevaa informaatiota meille luontaisella tavalla – meillä on lukuisia erilaisia. Kun tunnistamme ja huomioimme nämä piirteet, saamme viestimme paremmin perille. Tämä tarkoittaa myös sitä, että puhumme toisen henkilön kanssa ikään kuin samankaltaista kieltä.
Tämä samankaltaisen kielen käyttö edistää myös edellä mainitsemaani tunneyhteyden muodostumista.
Joskus voimme myös olla hyvin visuaalisessa tilassa, toisinaan taas kovin auditiivisessa tai joskus varsin kinesteettisessä tilassa. Halutessamme kommunikoida vaikuttavasti, meidän tulee myös tunnistaa ja hyödyntää näitä toisen ihmisen tiloja ja piirteitä. Visuaalisessa tilassa olevalle ihmiselle meidän tulee käyttää visuaalista kieltä ja auditiivisessa tilassa olevalle puolestaan auditiivista kieltä jne. Visuaalisessa tilassa olevaa henkilöä kiinnostaa se, miltä asiat näyttävät, auditiivisessä tilassa taas se, miltä asiat kuulostavat ja kinesteettisessä se, miltä asiat tuntuvat
Hypnoottiset kielimallit
Kolmas mielenkiintoinen vaikuttavan kommunikaation tekniikka voidaan ottaa käyttöön sen jälkeen, kun nämä kaksi ensimmäistä ovat hallussa.
Tässä vaiheessa voit lähteä hyödyntämään erilaisia hypnoottisia kielimalleja.
Hypnoottisilla kielimalleilla en tarkoita sitä, että sinun tulisi saattaa ihminen hypnoosiin. Voit kuitenkin hyödyntää samanlaisia kielimalleja aivan normaalissa kommunikaatiossasi, kuin mitä käytetään hypnoosissa.
Näitä malleja ovat mm. tietynlaiset ennakko-oletukset. Kun oletamme luontevasti tiettyjä asioita tapahtuvaksi ja kun viljelemme niitä kielenkäytössämme riittävästi, pystymme usein ikään kuin ohittamaan henkilön tietoisen mielen kritiikin ja luovimaan sisään hänen tiedostamattomaan mieleensä ja vaikuttamaan osaltaan sitä kautta.
Lisäksi voimme hyödyntää useita niin kutsuttuja epäsuoria kielimalleja, joita hypnotistit käyttävät paljon. Tällaisia ovat mm. tietynlaiset piilotetut/sulautetut käskyt, piilotetut/sulautetut kysymykset ja jopa negatiiviset käskyt.
Sen sijaan, että sanoisit: ”istu alas ja kuuntele!” voit sanoa vaikka: ”kun istut alas, sinun on mukavampi olla ja voit kuunnella minua keskittyneemmin.” Jälkimmäisessä lauseessa kehotukset istua alas ja kuunnella on upotettu pidemmän lauseen sisään (ja lisäksi ne ovat myös ennakko-oletusten muodossa).
Joillekin toimivat myös erittäin hyvin negatiiviset käsky, kuten ”En missään nimessä halua, että ostat tämän, ellet ole aivan varma, että se on juuri oikea tuote sinulle.” Tuossa lauseessa kehotus ostamiseen ja viittaus tuotteen hyvyyteen on sulautettu kiellon sisään ja voi näin ollen toimia paljon paremmin, kuin ”osta tämä, koska se on hyvä tuote.”
Yllä esitellyt epäsuorat kielimallit toimivat lisäksi vielä erityisen vaikuttavasti, kun ne merkataan eli painotetaan hienovaraisesti.
Hyödyntämällä näitä hypnoottisia kielimalleja hienovaraisesti ja elegantisti kaiken muun päälle, voit vaikuttaa hyvinkin tehokkaasti toisiin ihmisiin kommunikoidessasi heidän kanssaan.
Opettele kommunikoimaan vaikuttavammin
Nämä ovat myös kaikki opittavissa olevia asioita. Sanotaan, että toisilla ihmisillä on luontainen kyky vaikuttaa toisiin ihmisiin. Sanotaan myös, että toiset ihmiset ovat karismaattisempia kuin toiset. Ja se pitää paikkansa. Karismaa ja ihmisiin vaikuttamisen taitoa voi kuitenkin myös oppia.
Luomalla siis tunneyhteyden, tunnistamalla toisen ihmisen vallitsevia aistikanavia ja piirteitä ja puhumalla heille heidän ”omalla kielellään” sekä käyttämällä elegantisti sopivia hypnoottisia kielimalleja kommunikoinnissasi, tulet huomaamaan, että pystyt vaikuttamaan toiseen ihmiseen paljon paremmin – sillä tavalla, kuin sinä haluat vaikuttaa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että tarkoituksenamme ei koskaan saa olla saada ihmistä tekemään asioita vastoin hänen omaa tahtoaan. Se ei ole koskaan sinunkaan tarkoitus, eihän? Kysymys on siis nimenomaan siitä, että saamme oman viestimme perille kaikkein vaikuttavimmalla tavalla ja ohitamme ikään kuin toisen henkilön turhat blokit ja pääsemme näin vaikuttamaan häneen sujuvammin.
NLP:n yksi perusolettamuksista on: ”Kommunikointisi merkitys on sen aikaansaamassa vasteessa.” Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli et kommunikoinnillasi saa aikaan haluamaasi vastetta (reaktiota, toimintaa, käyttäytymistä), syy ei ole kommunikointisi kohteessa, vaan sinussa kommunikoijana. Mikäli näin on, sinun tulee siis muuttaa tapaasi kommunikoida ja vaikuttaa.